1Mediawijs
Viraal gaan is leuk, gamen spannend. Zolang je niet hopeloos verstrikt raakt in het world wide web … Wij helpen kinderen en jongeren om sociale media sociaal te houden en kritisch om te gaan met informatie. Maar ook om supercreatief te zijn. Online én offline.
Ja, maar wat doen we nu concreet?
Onze wereld is half-digitaal. Volop mee zijn met nieuwe technologie betekent pret, onverwachte ontmoetingen, kansen – ook internationaal – en nieuwe skills. Dat moedigen we aan. Net als mediawijs worden. Weten hoe je best omgaat met die overload aan berichten die op je afkomt, online en offline … En met fake news, haatspraak, sexting enzovoort.
We willen posten, sharen en subscriben safe houden. Door ervoor te zorgen dat kinderen en jongeren hun (digitale) rechten kennen en kunnen uitoefenen.
Een meer inclusief mediawijsbeleid via weerbaarheidsopbouw
Mediawijsheid gaat hand in hand met online weerbaarheid van kinderen en jongeren. We bekampen negatieve mechanismen die hun fysieke, psychische en/of seksuele integriteit aantasten. We zorgen dat kinderen en jongeren hun rechten en beschermingsmogelijkheden kennen. Zodat ze gezond, veilig, geïnformeerd en participatief hun weg vinden in een steeds meer internationale en digitale wereld.
Actie 5.2.1.1.
Timing
2020-2024
We zetten gerichte acties op voor preventie, vermijden en tegengaan van cyberpesten. Via whole school approach en de uitbreiding van bestaande initiatieven. En via specifieke bescherming voor kinderen en jongeren met een verstandelijke beperking.
Actie 5.2.1.2.
Timing
2020-2024
We versterken samen met experten de online integriteit van kinderen en jongeren. Door tools en methodieken te ontwikkelen voor het gezond omgaan met media: digitale balans, mediaopvoeding, online relaties en seksualiteit …
Actie 5.2.1.3.
Timing
2020-2024
We zetten gerichte acties op tegen integriteitsschendingen via desinformatie, haatspraak, fake news, deepfake en complottheorieën. We counteren fenomenen zoals filterbubbels en echo-chamber door focus op de leeraspecten kritisch denken, actualiteitskennis en respectvol communiceren.
Actie 5.2.2.1.
Timing
2020-2024
We maken relevante bepalingen: privacy, terms and conditions, cookies, toegang, toestemming … concreet voor kinderen, jongeren en hun referentiefiguren. Zo wordt de betekenis van GDPR in het dagdagelijkse leven meer aantoonbaar en hanteerbaar.
Actie 5.2.2.2.
Timing
2021-2023
We maken kinderen en jongeren bewust van hun digitale rechten en mogelijkheden.
Versterken competenties van kinderen en jongeren in de gemediatiseerde maatschappij, met oog voor de rol van opvoedingsverantwoordelijken en begeleiders
We versterken kinderen en jongeren in hun competenties als ontvanger, gebruiker en maker van geprinte, audiovisuele en digitale media. We stimuleren en ontwikkelen kennis, vaardigheden en attitudes via informatie, opleiding, begeleiding en ondersteuning. Educatieve, positief entertainende en creatieve mogelijkheden worden aangemoedigd.
Actie 5.1.1.2.
Timing
2021-2024
We geven de Mediacoachopleiding een inhoudelijke update en maken ze breder toegankelijk, onder andere voor medewerkers en begeleiders van culturele organisaties en voor jeugdwerkers. We zetten in op goede, aangepaste communicatie.
Actie 5.1.1.4.
Timing
2020-2024
We maken kinderen en jongeren meer mediawijs via de kanalen die hen nu al bereiken en die door hen gebruikt worden. We versterken hun competenties op het vlak van informatie, factchecking, debatteren en participeren.
Actie 5.1.2.1.
Timing
2020-2024
We bevorderen journalistiek door kinderen en jongeren, voor een meer correcte en genuanceerde beeldvorming. Initiatieven die hen versterken in hun informatievaardigheden sporen we aan om actief verder in te zetten op objectieve en maatschappelijk relevante informatieverzameling, -vertaling en –communicatie.
Actie 5.1.2.2.
Timing
2020-2024
We moedigen jonge makers van bottom-up geïnspireerde online vrijetijdsactiviteiten en digitaal jeugdwerk aan. We stimuleren Vlaamse en lokale organisaties om hun krachten te bundelen in gezamenlijke projecten. Digitale makerspaces en coding–initiatieven krijgen meer aandacht.
Actie 5.1.2.3.
Timing
2020-2021
We versterken kinderen en jongeren als geïnformeerde en kritische burgers door samen met hen aanbevelingen en ideeën te formuleren over hun mediawijze rechten. De output van dit participatieve traject nemen we mee naar de opmaak van de komende Europese strategie voor Kinderrechten.